Kosthold i barnehagen vår

Det er mye som skjer med en barnekropp, både fysisk og mentalt. Vi er derfor opptatt av et sunt og variert kosthold i barnehagen, slik at barn får de næringsstoffene de trenger for å få en god utvikling.
Barn er i aktivitet stort sett hele dagen, de må derfor ha næring som holder blodsukkeret på et noe jevnere nivå. Vi legger derfor vekt på gode og sunne matvarer, og da gjerne økologiske om vi kan få tak i det hos vår leverandør.

Frokost:
Det serveres frokost hver morgen mellom 07.30-08.30.

Lunsj:
Det blir servert lunsj alle dager med unntak av den dagen ditt barn er på turdag.
Menyen består av:
Mandag: Varm mat - Lapskaus og havregrøt med kokosmelk annen hver uke
Tirsdag: Hjemmebakt økologisk brød med variert pålegg på Spirene, Solsikkene Øst og Vest er på tur og har med mat hjemmefra.
Ondag: En god hjemmelaget suppe - favoritten er hjemmelaget tomatsuppe med pasta
Torsdag: Hjemmebakt økologisk brød med variert pålegg
Fredag: Fiskedagen vår. Vi varierer mellom hjemmelaget fiskesuppe, fiskekaker eller fiskeboller i hvit saus som serveres med poteter og grønnsaker.

Ettermiddagsmat:
Omtrent klokka 14.00 får barna servert kjøleskapsgrøt og frukt. Dette regnes ikke som et fullverdig måltid, men et mellommåltid.

Drikke:
Vi tilbyr vann og melk til måltidene. Saft serveres kun til helt spesielle anledninger.

Dersom ditt barn har allergier / matintoleranser tilpasser vi dette inn i mattilbudet vårt.