Tradisjoner i barnehagen

Bursdagsfeiring:
Når barna har bursdag markeres det med at vi henger opp flagg ute ved inngangspartiet til avdelingen.
På Solsikkene har vi en spesiell samlingsstund. I bursdags-samlingen sitter alle barna i en ring, et stearinlys blir tent midt i ringen (som symboliserer sola). og barnet som har bursdag går rundt ringen med en globusen i hånden mens vi forteller hva som skjer for hvert år barnet blir eldre. En runde rundt ringen symboliserer ett år av barnets liv.
Barnet får en bursdagskrone, vi synger bursdagssang, og vi lager smoothie som drikkes til fruktmåltidet.

På Spirene, småbarnsavdelingen, har en enklere variant for barnet. Her markerer vi også med flagg, krone, sang og smoothie eller bananis som er veldig populært.

Lucia feiring:
Vi markerer Luciadagen i barnehagen med alle barna 13 desember, eller nærmeste virkedag før dette. Førskolebarna synger luciasangen i prosesjon. Etterpå serveres lussekatter. Vi forsøker å organisere foreldrekaffe på ettermiddagen hvor vi serverer lussekatter og gløgg, men dagen er forbeholdt barna.

Grøtfest:
I desember har vi grøtfest i barnehagen for barna og personalet. Vi spiser nissegrøt og alle håper på å finne mandelen i grøten. Nissen kommer kanskje også på besøk denne dagen.

Karneval:
I forbindelse med fastelavn har vi karneval. Vi lager selv det vi skal kle oss ut med i barnehagen. Tema varierer fra år til år.

Mai-fest:
Siste virkedag før 17 mai har vi aktiviteter og fest i barnehagen. Vi heiser flagget og synger nasjonalsangen, går i tog rundt Gauslaas låve, har tradisjonelle leker, spiser «festmat» og is. Noen ganger kommer russen på besøk. Det er spesielt stas.

Sommeravslutning:
Når det nærmer seg slutten av barnehageåret har vi sommeravslutning. Førskolebarna er i fokus under festen, og har gjerne forberedt noen sanger eller dramatisering. De får også med seg et minne fra barnehagen.

Foreldrearrangement
Det vil i løpet av barnehageåret inviteres til høstfest, sommerfest og foreldrekaffe.