Barnehagen skal ivareta barnets behov for omsorg gjennom at
Vi bruker mye tid på å bli godt kjent med hvert barn og bruker trygghetssirkelen aktivt for å tolke barnas behov og hva de trenger av oss voksne.
Vi skal møte barna på deres følelser og snakker med barna om hva man trenger når man har de ulike følelsene.
Tilrettelegge dagen slik at det er rom og tid for nærhet, ro og hvile gjennom hvilestunder med høytlesing eller musikk, faste soverutiner for de yngste og ha tid til å sitte på fanget.
Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek
Tilrettelegge miljøet og dagsrytmen slik at det inspirerer til ulike typer lek
Tilby lekemateriell som er tilpasset barnets alder og modenhet.
Personalet skal ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle kommer inn i leken
Verne om den gode leken: La barna gjøre seg ferdig så langt det lar seg gjøre
Gi barna felles opplevelser som utgangspunkt for lek (for eksempel gjennom bøker og fortellinger)
Personalet observerer aktivt leken slik at man sikrer inkludering
Barnehagen skal fremme danning
Støtte barnas aktivitet, engasjement og deltakelse i fellesskapet
Utfordre barnas tenkning og invitere dem i utforskende samtaler
Legge merke til, anerkjenne og følge opp barnas perspektiver og handlinger
Synliggjøre og framheve mangfold og ulikhet som grunnlag for opplevelser, utforsking og læring
Barnehagen skal fremme læring
Gjennom utforskning av materiellet vi tilbyr barna og gjennom samspill og undring
Gjennom et tilrettelagt miljø hvor barna får medvirke til egen læring
Være oppmerksom på barnas sensitive perioder og gi barna opplevelser på bakgrunn av dette
Jobbe med tverrfaglige prosjekter med ulike tema over lengre tid for å gi rom til fordypning
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap
Gi rom og tid til at barna blir kjent gjennom lek og meningsfull aktivitet
Jobbe bevisst med observasjon av barnas lek, bruke «Alle med-skjema» når vi er usikre
Se bakom adferden når barn ikke mestrer å komme inn i lek og samspill, og lære dem gode strategier
Fokus på fellesskap, samtale for eksempel rundt matbordet, at alle har noe å bidra med
Snakke positivt om alle barna, også de som utfordrer oss, i andres påhør slik at det er de positive egenskapene som framheves
Bruke samtale, undring og fortellinger for å forstå hvordan andre har det. F.eks vennekort og vennebøkene som anbefales i veilederen vår.
Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk
Anerkjenne og respondere på barnas ulike verbale og non-verbale uttrykk og støtte deres språkutvikling
Ha et aktivt og inspirerende språklig miljø gjennom interessante bøker, sanger, dialog og godt språkmateriell (jmf. begrepsbading i Montessoripedagogikken)
Være bevisst på vår rolle om språklige forbilde og være lydhør i kommunikasjonen med alle barn
Følge med på barnas kommunikasjons og språk og fange opp og støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive, eller som har sen språkutvikling
Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Den pedagogiske virksomheten speiler den kunnskapen vi har om barnegruppen, lokale muligheter, vår kunnskap om barns utvikling og på hvilken måte vi tar hensyn til barns medvirkning og deres interesser. Dokumentasjon synliggjør hvordan personalet arbeider for å oppfylle kravene i barnehagelov og rammeplan. Den gir informasjon om hva barnet opplever, lærer og gjør i barnehagen.
Vi vil bruke SMTTE – Sammenheng – mål – tegn – tiltak – evaluering i dette arbeidet.
Planlegge
Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet.
Gjennomføre
Underveis i arbeidet hjelper planene oss til å se sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål
Vurdere
Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Hovedmålet med vurderingsarbeidet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehagelov og rammeplan og for at vi kan lære av det vi gjør og endre praksis der det er nødvendig for å få ønsket praksis
Forbedre
Vi utvikler kvalitet i en bevisst retning
Progresjon
Alle barn er forskjellige innenfor hvert sitt alderstrinn og utvikling. Med et bevisst forhold til barnets utvikling skal vi i barnehagen se etter, og sørge for at hvert barn har en progresjon i sin utvikling, sammenlignet med seg selv. Dette må vi ha kunnskap om og verktøy til å kunne dokumentere og følge opp.